مغازه خودکشی

نویسنده : ژان تولی

مترجم: فروزنده دولتیاری

انتشارات نیک فرجام

داستان روایت کننده خانواده ۵ نفری است .پدر این خانواده میشیما به صورت موروثی وارث مغازه‌ای است که در تمام شهر مذاهب تک است. مغازه ای به نام مغازه خودکشی که در آن تمامی لوازم مورد نیاز برای یک خودکشی موفق موجود است.

ژان تولی هنگام نوشتن کتاب "وِرلین" و حین تحقیق برای نگارش این کتاب دریافت که یک گروه از شاعران قرن ۱۹ انجمنی به نام مغازه خودکشی تاسیس کردند و این موضوع الهام بخش او برای نگارش این رمان شد. 

برشی از صفحه ۱۰۵ کتاب:

زندگی مسیر خودش رو دنبال می‌کنه .هر چیزی هم ارزش خاص خودش رو داره .زندگی در حیطه خاص خودش هم بهترین نتایج رو ایجاد می‌کنه! فراموش نکنید که هرگز نباید توقع زیادی از زندگی داشته باشید، اما هرگز زندگی رو سرکوب هم نکنید و اون رو بی‌ارزش تلقی نکنید. بهتره فقط و فقط به جنبه‌های روشن زندگی توجه کنید.

مغازه خودکشی در ژانر کمدی تلخ یا به عبارتی دیگر کمدی سیاه نوشته شده است. یعنی هم‌زمان که لبخند می‌زنید می‌دانید که آن مسئله‌ی به‌ظاهر طنزآمیز، در باطن پر از غم و سیاهی و وحشت است. 

روی پاکت شعار مغازه چاپ شده بود : آیا از زندگی شکست خورده اید؟لااقل در مرگتان موفق باشید. 

آخر داستان من را به شدت به فکر فرو برد. این کتاب به زیبایی نشان داد که نمیشود براساس نقابِ خنده ای که روی چهره است و هرگونه قضاوتی کرد .

من این کتاب را هدیه گرفته بودم ؛ بنابراین برای تعیین اینکه کتاب از کدام انتشارات یا کدام مترجم باشد حق انتخاب نداشتم .اما اگر شما می‌خواهید این کتاب را تهیه کنید بهتر است از نشر چشمه تهیه کنید. شما می‌توانید کتاب صوتی آن را نیز با صدای هوتن شکیبا در اپلیکیشن طاقچه تهیه و گوش کنید.

من خواندن این کتاب را در یک روز تمام کردم و به نظرم این کتاب ارزش یک بار خواندن را دارد. شما چطور؟ نظر شما راجع به این کتاب چیست؟