مجموعه پنج جلدی پرسی جکسون و ایزدان المپ

نویسنده : ریک ریوردان

انتشارات سایه گستر 

تا به حال به این موضوع فکر کردید که شاید افسانه‌ها از حقایق سرچشمه گرفته باشند؟ به قول ضرب المثل عامیانه‌ای" تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!"
اگر روزی افسانه‌ها و اسطوره‌های یونانی از میان کتاب‌ها جان بگیرند ، بیرون بیایند و وارد زندگی شما شوند واکنش شما چیست؟
مجموعه پرسی جکسون و ایزدان المپ داستان پسری به اسم پرسی است. پرسی کودکی با مشکل بیش فعالی و خوانش پرشی است که اکثر مواقع دردسرهای عظیمی را درست می‌کند. او در آستانه ۱۲ سالگیش باید با حقایق عجیبی روبرو شود.
پرسی یک دورگه است .دو رگه به این معنا که یکی از والدینش_مادرش_ انسان و دیگری _پدرش_ یکی از ایزدان یونانی است.
مجموعه اول پرسی جکسون و ایزدان المپ شامل پنج جلد به نام‌های دزد آذرخش ،دریای هیولاها، نفرین تیتان، نبرد هزارتو و آخرین بازمانده المپ است.
برخی از ایزدان مشهور یونان باستان:
هرمس (Hermes) ایزد مسافران
آرس (Ares) ایزد جنگ
آتنا(Athena) ایزدبانوی خرد و صنعت
پوسایدون (Poseidon) ایزد دریا
هادس ( Hades) ایزد مردگان
هرا ایزد بانوی ازدواج و ملکه آسمان

تعریف ویژگی لباس هادس، ایزد مردگان :

هادس ابروهایش را بالا داد. هنگامی که روی تختش به جلو نشست چهره‌های سایه مانندی توی چین‌های ردای سیاهش ظاهر شدند. صورت‌هایی از شکنجه مثل اینکه جامه با روح‌های گرفتاری از سرزمین‌های مجازات دوخته شده بود که سعی می‌کردند بیرون بیایند. چه چیزهای وحشتناک باید توی زندگیت انجام بدهی تا برای لباس هادس بافت شوی؟

برشی از جلد دوم کتاب (دریای هیولاها):

مادرم برای صبحانه کلوچه و تخم مرغ‌های آبی رنگ درست کرده بود او موفقیت‌های خاص را با غذاهای آبی جشن می‌گرفت به نظرم اینطوری می‌خواست بگوید که همه چیز امکان‌پذیر است. پرسی می‌تواند کلاس هفتم را تمام کند. کلوچه‌ها می‌توانند آبی باشند. معجزه‌های کوچک مثل این.

در این کشاکش و رویارویی با هیولا ها ، هر هیولا علاوه بر اینکه ترسناک بود دارای ویژگی های عجیب و جالبی نیز بود :

آنابث گفت: می‌خوام یه لطفی بکنی سیرن‌ها... به زودی در محدوده آوازشون قرار می‌گیریم.
داستان سیرن ها را به خاطر آوردم .آنها با آوازشان دریانوردان را جادو کرده به کام مرگ می‌کشاندند گفتم: مشکلی نیست. فقط باید بهشون گوش نکنیم یه ظرف موم اون پایین...
_میخوام صداشون رو بشنوم.
پلک زدم : چرا؟!
میگن سیرن‌ها درباره واقعیت آرزوهای آدم آواز می‌خونن چیزهایی رو بهت میگن که تا حالا خودت هم نمی‌دونستی. برای همین اینقدر سحر انگیز کننده است. اما اگه نجات پیدا کنی عاقل‌تر می‌شی می‌خوام به آوازشون گوش بدم مگه چند بار توی زندگی چنین شانسی پیدا می‌کنم؟

این مجموعه حول محور یک پیشگویی که ۷۰ سال قبل توسط روح اوراکل گفته شده بود می‌گردد . پرسی به همراه دوستانش به نبرد های متعدد می‌رود و در تلاش است که از حکومت ایزدان در مقابل تیتان ها محافظت کند.

برشی از جلد پنجم کتاب :

_پرسی ، تقریبادر تمام زندگیم این احساس رو داشتم که انگار همه چیز در حال تغییره. کسی رو نداشتم که بتونم به اون اعتماد کنم.
سرم را به نشانه تایید تکاند دادم.
ادامه داد_ وقتی ۷ سالم بود فرار کردم فکر می‌کردم همراه با لوک و تالیا خانواده‌ای پیدا کردم اما خیلی زود از هم پاشید می‌خوام بگم که وقتی مردم مرا تنها می‌گذاشتن، وقتی همه چیز موقتی و کوتاه بود ،واقعاً از این وضعیت متنفر بودم. به خاطر همین بود که دوست داشتم در آینده معمار بشم.
گفتم : برای اینکه یه چیز ماندگار و همیشگی بسازی، بنایی که هزاران سال باقی بمونه

متن این کتاب بسیار روان و گیرا بود . کتاب پر از کشش و هیجان بودبه طوری که دلت میخواست با سرعت به پیش بری و از ادامه ماجرا باخبر بشوی. داستان تخیلی و ماجراجویانه بود . این مجموعه یکی از برترین مجموعه های نوشته شده برای نوجوانان است . من به شدت از خواندن این کتاب لذت بردم.