آب‌نبات هل دار

نویسنده : مهرداد صدقی

انتشارات سوره مهر

کتاب آبنبات هل‌دار اولین جلد از مجموعه آبنبات‌هاست ؛که به ترتیب شامل آبنبات هل‌دار ،آبنبات دارچینی، آبنبات پسته‌ای و آبنبات نارگیلی است.

داستان از زبان کودکی به اسم محسن است که در آستانه ورود به کلاس چهارم است. این کتاب به رخداد و وقایع خانواده محسن می‌پردازد. خانواده محسن به همراه مادربزرگشان در یکی از محله‌های قدیمی بجنورد زندگی می‌کنند.

نگاه نویسنده به مسائل روزمره ای که در یک خانواده معمولی می افتد، به صورت طنز است.

من نِمِدانم این عقدنامه ازدواجه یا عهدنامه ترکمن چای! مِدانین دویست تا سکه چند تومن مِشه؟

تاریخ روایت کتاب در دهه ی ۶۰ است. محسن از روزگاری می‌گوید که مردم با مسائل ساده ، شادی های بزرگ می آفریدند. مثل اولین تجربه ی سینما رفتن، دیدن و خوردن اولین موز ،دیدن تلویزیون رنگی و ... است.

امین با یک شاخه گل داشت از روبرو می‌آمد. موهای سیخ سیخش را آب و شانه کرده بود ولی باز هم سیخ سیخ مانده بود. تقریباً مثل وقتی بود که به سبزه‌های عید آب بدهی! تازه انگار موهایش را با شن کش شانه کرده بود دگمه یقه‌اش را هم تا آخر بسته بود و خودش داشت عین موهایش سیخ سیخ راه مِرَفت. از پیراهنش حدس زدم که باید یک برادر بزرگتر داشته باشد. چون با تخصصی که خودم در زمینه پوشیدن لباس‌های کوچک شده برادر بزرگتر داشتم، احساس کردم پیراهن داداشش را به زور به پوشانده اند و او را فریب داده‌اند که" به به چقدر بهت می آد!"

از نظر من طنز این کتاب خیلی قوی بود . اگر برای اوقات فراغتتون دنبال کتابی میگردید که حال و هوایتان را عوض کند ؛ به شدت این کتاب را به شما توصیه می‌کنم. 

مامان همیشه می‌گفت که مریم همه چیزش خوب است، فقط حیف که اهل پختن و جمع کردن و تمیز کردن و دوختن و جارو کردن و درس خواندن و به خصوص شستن ظرف‌ها نیست.

پ.ن: این کتاب جهت جمع کردن آخرین یادگاری های میم از کتابخانه برداشته شد.