سه شنبه ها با موری

نویسنده : میچ البوم

مترجم : مندی نجات (ماندانا قهرمانلو)

نشر قطره

کتاب سه شنبه ها با موری را نویسنده ی آمریکایی میچ البوم در سال ۱۹۶۷ براساس واقعیت به رشته ی تحریر درآورد. این کتاب تا کنون به بیش از ۴۵ زبان دنیا ترجمه شده و یکی از پر فروش ترین کتاب های جهان محسوب می شود.

میچ البوم نویسنده، روزنامه نگار ، مجری رادیو و تلویزیون و نوازنده است. همینطور که خود در داستان می‌گوید، او روزنامه نگار فوتبالی است که چندین جایزه مهم در این حوزه گرفته است .این کتاب حاصل دیدار و ملاقات او در سن ۳۷ سالگی با استاد سابق دانشگاهش در هر سه شنبه است.

این کتاب برای ۴۰ سال در لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

داستان به ۱۴ سه شنبه‌ای می‌پردازد که میچ آلبوم با استاد پیرش موری شوارتز ملاقات کرده است. موری شوارتز که روزی استاد دانشگاه برندایس بود، اکنون به بیماری اِی اِل اِس مبتلا شده است.

بیماری اِی اِل اِس همانند شعمی روشن است. به تدریج اعصاب را می‌سوزاند و آب می‌کند تا فقط توده ای موم از بدن برجای می‌ماند.معمولا کارش را از پا شروع میکند.

میچ این ملاقات ها را اینگونه توصیف میکند :

گفت و گوی مردی رو به موت _ موری شوارتز_ با مردی زنده درباره ی دانستنی های ضروری زندگی 

یا به عبارتی دیگر درس هایی در باب چگونه زیستن.

در آن زمان مقاله ای تحت عنوان "اخرین درس استاد ؛ مرگ استاد" در روزنامه  به زندگی وی پرداخت و در آن جملات قصار موری را چاپ کرد.

درک و دریافت موری از عشق زیبا و ستودنی بود.درس بزرگی برای من محسوب شد.

برشی از صفحه ی ۱۶۰ کتاب : 

میچ اگر داری تلاش میکنی قابلیت هایت را به رخ بالادستی هایت بکشی، این کار را کلا کنار بگذار، چون در هر حال آنها از بالا نگاهت خواهند کرد . اگر هم داری تلاش میکنی قابلیت هایت را به رخ پایین دستی هایت بکشی ، این کار را هم کلا کنار بگذار، چون آنها فقط به تو حسادت خواهند ورزید. موقعیت اجتماعی جایی برایت باز نخواهد کرد . فقط قلب گشوده ات میتواند این امکان را برایت فراهم کند که میان همه ی ادم ها غوطه ور شوی و بین‌شان جایی برای خودت باز کنی.

قوانین موری در باب عشق:

اگر به دیگری احترام نگذاری، مشکل پیدا میکنی. اگر توافق و مصالحه بلد نباشی، مشکل پیدا خواهی کرد. اگر بلد نباشی درباره آنچه بین‌تان اتفاق می‌افتد آزادانه و راحت حرف بزنی، مشکل پیدا میکنی. و اگر ارزش گذاری هایتان یکسان و مشترک نباشد، مشکل پیدا میکنید. ارزش هایتان باید مشابه باشد.

و در نهایت کلید زنده ماندن را اینگونه بیان می‌کند:

وقتی عشق وجود دارد، چگونه می‌شود بعد از مرگ فراموش شد؟عشق یعنی زنده ماندن ؛ عشق کلید زنده ماندن توست حتی بعد از مرگ .

و در نهایت جمله ای که خیلی به دلم نشست : _ این جمله را به خیلی از مسائل از جمله روابط از دست رفته میتوان تعمیم داد. _

من بر این باورم که نوار،مثل عکس و فیلم ، تقلایی بی فایده است برای دستبرد زدن به چمدان مرگ و کش رفتن چیزی از داخل آن.

نظر شما راجب این کتاب چیست ؟

پی.نوشت:امروز داشتم به درست کردن یه کانال youtube فکر میکردم . توش هم پر بشه از نقد و بررسی کتاب هایی که میخونم.فعلا که فقط یه ایده ی خامِ اولیه اس . شما ایده ای تو این حوزه دارین؟