وقتی نفس هوا میشود

نویسنده : پال کلانثی

مترجم : ساناز کریمی

نشر میلکان

" وقتی هوا نفس میشود" روایت واقعیت مشترک زندگی همه ما انسان هاست ؛ روبرویی با مرگ. این کتاب برگرفته از خاطرات دکتر کلانثی و بر اساس داستان واقعی است .خاطرات زندگی دکتر کلانثی _Paul kalanithi_ رزیدنت جراحی مغز و اعصاب که به سرطان ستون فقرات مبتلا شده است. این کتاب به عنوان بهترین زندگی نامه سال ۲۰۱۶ به انتخاب کاربران گود ریدرز انتخاب شد.

وی از دوران ورود به کالج هاش اینگونه می نویسد که پدرش پزشک موفق بود اما در امر پدر بودن در امر و نهی های سختگیرانه و اظهارات سرد خلاصه میشد." شماره یک شدن خیلی ساده است شماره ۱ رو پیدا کنید و یک نمره ازش بالاتر بیارین" !

پال همیشه فکر می کرد اگر این بهای پزشک شدن باشد بهای سنگینی است و از همان ابتدای ورود به کالج میدانسته که قصد ندارد پزشک شود. راهش را در ادبیات پیدا کرده بود و علاقه شدیدی به نویسندگی داشت .وی تا مقطع ارشد رشته ادبیات از دانشگاه استنفورد صعود کرده بود. اما یک جرقه باعث می‌شود که راهش را تغییر دهد . 

بخشی منتخب از یادداشت مترجم : 

همه ی ما صرف نظر از جنسیت ، نژاد، ملیت، موقعیت اجتماعی، باور و مکتب در لحظه پایان مشترکیم؛ وقتِ رفتن. مسیری که پیش از این میلیون‌ها بار رفته شده و هنوز ، از پس قرن‌ها اسرارآمیز و ناشناخته مانده و شایدو هم انگیز. حقیقت تلخی که روی دیگر سکه نفسهای همین لحظه ماست.

روزی میان همین هفت روز هفته ،ساعت و دقیقه و ثانیه مثل همین حالا و... آخرین نفس. آخرین نگاه ، آخرین صدا .

آخرین تصویری که روی پرده چشم ها نقش و از کدام بود ؟آخرین فکر که از ذهن گذشت، آخرین مکالمه، آخرین خواب، آخرین بیداری ،آخرین همسفران ، آخرین دوست ،آخرین آهنگ ،آخرین روز و ترکیب تلخ آخرین بار ها.

اگر بدانی آخرین بار همین حالاست ،چه ؟

نظر شما راجب این کتاب چیه ؟

پ.ن: این کتاب جهت جمع کردن آخرین یادگاری های میم از کتابخانه برداشته شد.