هری‌پاتر و سنگ جادو(جلد اول)

نویسنده : جی کی رولینگ

مترجم : سعید کبریایی

کتابسرای تندیس

کتاب هری‌پاتر و سنگ جادو  نوشتهٔ نویسندهٔ انگلیسی جی کی رولینگ است که به روایت زنده ماندن هری پاتر از حمله لرد ولدمورت و کشته شدن پدر و مادرش در آن حمله می‌پردازد.

زندگی  هری پاتر دردناک است. پدر و مادرش مرده اند و او در نزد اقوام بی قلبش گیر افتاده است که او را مجبور می کنند در یک کمد کوچک زیر پله ها زندگی کند. اکنون که هری سیزده ساله شده است زمان آن فرا رسیده ‌که تمام حقایق گذشته را بداند و در دنیای جادوگران ، همان دنیایی که به آن تعلق دارد وارد شود.

ماجرا با دعوت نامه های پی در پی از طرف مدرسه علوم و فنون جادوگری هاگوارتز شروع می‌شود. نامه هایی با برگه های کِرم رنگ و نامه رسان های عجیب و غریبش.جغد هایی که هوهو کنان برفراز آسمان از دنیای جادوگران پرواز می‌کردند تا دعوت نامه ی رسمی هری را به وی او برسانند . دعوت نامه ای که هر بار عمو ورنون در تلاش بود که به نحوی آن ها را نابود کند. 

هری با ورود به هاگوارتز وارد فصل جدیدی از زندگی اش می‌شود. 

صبحت های اسنیپ درباره درس معجون ها :

شاید کسی باورش نشه که این درس نوعی سحر و جادوست چون اینجا ما با حرکت‌های مسخره چوب دستی کاری نداریم. من از شما توقع ندارم بتونین زیبایی پاتیلی رو درک کنین که محتویاتش آروم آروم می‌جوشه و روش کف‌های درخشانی جمع می‌شه یا تاثیر دقیق مایعاتی رو تشخیص بدین که توی رگ‌ها نفوذ می‌کنه مغزها رو جادو می‌کنه و حواس رو مختل می‌کنه... من قادرم به شما آموزش بدم که چطور شهرت را داخل بطری کنین چطور افتخار دم کنین و حتی چطور جلوی مرگ رو بگیرین البته مشروط به اینکه شما مثل شاگردهای سابقم خنگ و کودن نباشین.

نحوه ی دوستی هرمیون گرنجر با رون ویزای  و هری پاتر :

از آن لحظه به بعد هرمیون گرنجر دوست آنها بود. بسیاری از حوادث به دوستی و صمیمیت ختم می‌شوند و از پا درآوردن یک غول غارنشین سه و نیم متری یکی از همین حوادث بود.

از شگفتی های اعجاب انگیز که در کتاب به آن پرداخته شده شیوه ی جلوگیری از تقلب در امتحانات است :

هوا بی اندازه گرم بود به ویژه در کلاس بزرگی که امتحانات کتبی برگزار می‌شد برای شرکت در امتحانات کتبی به دانش آموزان قلم‌های پر نوعی می‌دادند که با جادوی ضد تقلب طلسم شده بودند.

در کتاب از موجودات عجیب و خیالی زیادی صحبت شده که یکی از اون ها شیردال بود . در پاورقی کتاب برای توضیح بیشتر اینطور نوشته شده:

شیردال موجودی افسانه ای و ترکیبی است که از تنه شیر ، سر و بال عقاب و گوش اسب که تاجی شبیه به باله ماهی دارد .

صحبت های مدیر مدرسه و هری راجب آیینه ی نفاق انگیز :

 

و گفت و گوی هری و دامبلدور راجب اسمشو نبر ! :

احتمالا همه ی شما سریال هری پاتر رو دیدید اما خوندن کتاب هاش خالی از لطف نیست.