اثرمرکب

نویسنده : دارن هاردی

مترجم : امیر محرابی

نشر

دارن هاردی کتاب اثر مرکب را در سال‌های ۲۰۱۰ – ۲۰۱۱ منتشر کرده است. آن را می‌توان در دسته‌ی کتابهای خودیاری گنجاند که به موضوع موفقیت در مسیر زندگی (شخصی و شغلی) می‌پردازند. حتی اگر ندانید آنتونی رابینز بر این کتاب مقدمه نوشته، احتمالاً با کمی ورق زدن – یا خواندن مقدمه‌ی دارن هاردی – آن را در کنار کتاب‌هایی مانند قدرت نامحدود و ۳۶۵ گام تا موفقیت و یا برخی از کتاب‌های برایان تریسی قرار می‌دهید.

دارن هاردی در زمینه رشد فردی انجیل جدیدی را به رشته تحریر درآورده است. "نظر دیوید باخ ، بنیانگذار finishrich.com"

چیزی که اثر مرکب را به فلسفه پیوند می دهد، تشویق برای غلبه بر ترس‌هاست. چه در کشورهای مدرن و چه در کشورهایی مثل ما، سنت‌ها همیشه کمی خرافات و عقاید عجیب و غریب را در خودشان دارند. به همین دلیل نسل‌به‌نسل در ژنتیک و فرهنگ تاریخی مردم آن کشور جا می‌افتد که به سراغ بعضی چیزها نباید رفت. اما اثر مرکب در این‌جا بازهم به اگزیستانسیالیسم رجوع می‌کند. این تفکر می‌گوید که هیچ طرح و برنامه‌ی قبلی برای انسان وجود ندارد و ما به معنی واقعی کلمه آزادیم که هرکاری بکنیم؛ اما مسئولیت کامل آن نیز درپی آن خواهد آمد و آن هم با ماست. به همین دلیل کتابی که می‌خواهد ما را ذره‌ذره به آرزوهایمان نزدیک کند، باید بتواند ذهنیت درستی از ترس‌هایمان را برایمان شکل بدهد. هاردی با روش اثر مرکب توانسته الگویی را ارائه کند که نیازی به اقدامات عجیب ندارد، بنابراین همه‌چیز از روزمره شروع می‌شود و این روزمره‌ی ماست که شیب صعودی پیدا می‌کند؛ بنابراین برای غلبه بر ترس‌های بی‌مورد ما هم بسیار کاربردی‌ست.

هشدار ممکن است عنوان فصل‌های کتاب ساده به نظر برسد اما موضوع مهم اینجاست که راهکارهای موفقیت در حکم راز نیست اما اکثریت مردم بدون توجه از کنار آن رد می‌شوند.

و تعریف دقیق واژه ی اثر مرکب از دیدگاه نویسنده : 

اثر مرکب در اصل جمع کردن پاداش‌های بزرگ از گروهی از انتخابات هوشمندانه ولی کوچک است.

در بخشی از کتاب سوال حیاتی مطرح شد که به شدت در دیدگاه من تاثیرگذار بود بنابراین تصمیم گرفتم که این مطلب رو با شما هم در میون بذارم. سوال به شرح زیر بود:

در ساختن یک رابطه،  شما چند درصد از مسئولیت‌ها را عهده‌دار می‌شوید؟

جوابی که احتمالاً ۹۰ درصد از ما در ذهنمان مثل یک لامپ روشن میشود این است: 

" پنجاه ، پنجاه "

اما جواب درست باعث حیرتم شد :

صد در صد این شما هستید که باید صد در صد از وجودتان بخواهید و در مقابل صفر درصد از طرف مقابلتان توقع بازگشت در رابطه داشته باشید. رابطه زمانی رابطه می‌شود که شما ۱۰۰٪ مسئولیت آن را برعهده بگیرید ‌.

این کتاب برای خوش شانس بودن فرمول منحصر به فردی ارائه می‌کند:

آماده بودن (رسیدن به رشد شخصی ) + دیدگاه (باور / ذهنیت ) +فرصت( چیزهایی که بر سر راهتان قرار می‌گیرد ) +عمل ( کاری که آن را انجام می‌دهید)

فصل های سوم تا پنجم اثر مرکب بیشتر جنبه ی تمرینی و عملی دارند و از لحظه‌ای که تصمیم بگیریم می‌خواهیم اثر مرکب را در زندگی‌مان آزمایش کنیم، راهکارهای زیادی پیش‌رویمان می‌گذارد. جداولی را که در انتهاب کتاب آمده نیز می‌توانیم پیش از شروع تمرینات دیگر با اهدافمان پر کنیم و نباید فراموش کنیم که مداومت و ثبت کوچک‌ترین جزئیات، رمز موفقیت در اثر مرکب است.

گاهی پیش می آید که انگیزه ها قادرند به شما کمک کنند تا از یک احساس و یا یک تجربه شدیدا منفی ، پایانی بسیار موفق و قدرتمند بسازید .

پ.ن: این کتاب جهت جمع آوری آخرین یادگاری های میم از کتابخانه برداشته شد.